half-jaar-canada.reismee.nl

De reis

Samen met twee andere meiden moesten we via Toronto vliegen om in Nova Scotia aan te komen. Mijn moeder, broer en 4 vriendinnen zijn mee gegaan naar Schiphol om mij hier uit te kunnen zwaaien. Het is heel raar om je op zo'n moment te beseffen dat je weggaat voor een half jaar. Daardoor was afscheid nemen ook niet zo moeilijk, sorry jongens... Net als één van de andere meisjes had ik nog nooit zonder ouders gevlogen. Mijn moeder heeft mij, omdat ik nog wel eens verdwaal, erg precieze instructies gegeven om door de bagagecheck, douane en het hele vliegveld heen te komen. Het ging allemaal goed op Schiphol, keurig op tijd, nauwelijks vertraging en prima weer om in te vliegen.

(Boven Groenland)

Toen we in Toronto aankwamen ging het echter minder vlotjes. Het duurde ongeveer drie kwartier voordat de slurf aan het vliegtuig gezet werd, wat allemaal van onze overstaptijd afging. Op zich hadden we nog steeds anderhalf uur de tijd, maar dan moest de bagageband wel meewerken, anders hadden we als nog een probleem. We moesten ons ruimbagage eerst nog opnieuw inchecken namelijk en daarna weer door de douane heen. Nou... die bagegeband hielp niet mee... Toen we nog een uur de tijd hadden voor alles, hoorden we dat onze vlucht naar Halifax was gecanceld. Zoals geleerd gingen we naar de hulpbalie van onze vliegmaatschappij. Hier was een hele aardige vrouw, die een overnachting, vervoer naar het hotel en een volgende vlucht voor ons geregeld had. De eerst volgende vlucht was om 9:20, de volgende dag en die ging via Québec naar Halifax. Een kleine omweg dus, maar dat maakte toen niet meer zoveel uit.

Eenmaal in het hotel aangekomen hebben we lekker macdonalds gehaald aan de overkant en zijn we gaan slapen. Om 5:30 stonden we op, om 6:30 konden we ontbijten en om 7:00 u was de taxi er. 5:30 opstaan klinkt vroeg, maar volgens Nederlandse tijd zou dit 11:30 u zijn. Het was een beetje gehaast met het ontbijt, maar niet te min was het toch heel lekker. Voor een hotel dat we niet zelf hoefden te betalen, hebben we toch mooi wat scrumbled eggs, bagels en een hamburgertje kunnen krijgen. Op Toronto airport aangekomen was het even schrikken... er waren namelijk enorme rijen voor het afgeven van je bagage en de bagagecontrole. Gelukkig mochten we (nog steeds niet wetend waarom) de hele rij van de bagagecontrole overslaan. Dit heeft ons mooi zo'n drie kwartier gescheeld.
Nog een klein grappig feitje om te weten, bij de gates in Toronto hebben ze overal Ipads vastzitten met verschillende apps, waardoor mensen iets te doen hebben als ze wachten. Naast zo'n Ipad zit ook nog een pin apparaat, mochten ze eten bestellen of een casino spelletje spelen.

Door het slechte weer was er zo'n 2 uur vertraging, maar dat werd gelukkig verminderd naar 1 uur in Québec. Het was hetzelfde vliegtuig die ook naar Halifax vloog, dus over de vlucht missen hoefden we ons geen zorgen te maken. Na alle omwegen zijn we er uiteindelijk toch gekomen! Op Halifax airport werd ik hartelijk onthaald door mijn gastmoeder en zijn we met de auto door het betoverende landschap van Nova Scotia heen, naar Windsor gereden.

(Het huis)

Hoe het hier is en de eerste indrukken komen in de volgende posts.

Paul

Wat een reis! Fijn dat je veilig bent aangekomen en dat de eerste indruk goed is. Veel plezier!

Nikkie

Leuk om te lezen, ik ben nu al benieuwd naar de volgende post!

Irene

Super cool, je bent gelijk een echte Reiziger geworden met van die leuke onverwachtse dingen die je tegenkomt bij dit soort reizen. En lekker koud, dus goed dat je genoeg truien hebt meegenomen?
Veel plezier en succes maandag!

Mamma

Fijn dat ik sommige dingen pas achteraf lees :-). kun je kijken of ik aangemeld ben voor je blog? Ik heb al een paar keer geklikt, maar heb niet het idee dat er iets gebeurd.

Dagmar

Yeeeh eindelijk aan gekomen. En sneeuw!!! Veel plezier suus en je schrijft echt een super leuk blog.

Marjoleen

Wat een ervaring . Maar je bent er gekomen. Volgens mij heb ik vanmorgen je telefoon perongeluk over laten gaan...... Heb je ook maar even en sms gestuurd daarna. Leuk op deze manier kontakt met elkaar te hebben. Veel succes morgen .mee kijken uit naar je volgende verhaal.xxxxx

wim

Mooie plaatjes, geniet er maar succes met de studie we houden je blog in de gaten
veel liefs, wim xxxxx

Gerard

Hoi Susette. In 2006 heb ik samen met Ria ( Gerard en Ria van de wintersport) 6 weken gefietst op Nova Scotia. De problemen op Toronto airport zijn herkenbaar.Vertraging etc. Wij moesten ervoor zorgen dat onze fietsen bij het overstappen naar Halifax ook meegingen met het vliegtuig.Op de eerste fietsdag , het was heel warm weer, zijn we Halifax naar Windsor ( waar jij logeert) gereden en hebben daar op een camping gestaan. Dit is een van onze mooiste vakanties geworden.
Ik heb een scan van het kaartje van de route die we toen gefietst hebben. Ik zie echter geen mogelijkheid om die bij dit bericht te plaatsen. Geniet volop van je verblijf daar, groetjes Gerard Nöllen

Marcelle

Ha Suus,
Wat leuk om te lezen, zo lekker uitgebreid beschreven, ik zie het echt voor me allemaal (de foto's helpen natuurlijk ook goed mee). Veel avonturen hebben jullie al beleefd, gelukkig reisden jullie met zijn drieën.
Ben benieuwd of je al een beetje gewend bent daar en of je al op de skies hebt gestaan en naar nog veel meer. Veel plezier en sterkte met het Engels! XXX

Simone

Hoi Suus,
Wat een avontuurlijke reis had je! Ben je inmiddels al een beetje 'thuis' in Canada?
Ik heb geprobeerd me aan te melden voor je blog via deze website, maar ik geloof niet dat het gelukt is. Ik kreeg geen mailtje bij je eerste bericht. Misschien kun jij me toevoegen? Een goede tijd! Groetjes, Simone